user img
dr hab. inż. Piotr Aleksandrowicz
Jednostka
Wydział Inżynierii Mechanicznej
Komórka
Katedra Eksploatacji Maszyn i Transportu
Stanowisko
Profesor uczelni
Budynek
D
Pokój
D 110 / 1 PIĘTRO
Dyscypliny
Inżynieria mechaniczna
Opis sylwetki
  1. Pełnione funkcje na uczelni: Pełnomocnika Dziekana WIM ds. współpracy z przemysłem (2015-2019 r.), Przewodniczącego Rady Programowej kierunku Transport (2021), Dziekana WIM (od 2021 r.).
  2. Promotor ponad 50 i recenzent ponad 100 prac magisterskich i inżynierskich na kierunkach Transport i Mechanika i Budowa Maszyn.
  3. Kurs dokształcający w zakresie Przygotowania Pedagogicznego dla Pracowników UTP 2018r.
  4. Studia podyplomowe: Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy 2008 r.
  5. Studia podyplomowe: Ubezpieczenia Gospodarcze, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu 2004 r.
  6. Studia podyplomowe: Marketing i Zarządzanie Przedsiębiorstwem, Akademia Techniczno-Rolnicza w Bydgoszczy 2000 r.
  7. Szkolenia z certyfikatami z zakresu kompetencji miękkich, zarządzania zespołami, zarządzania zmianą oraz ZPC (Management by Objectives – MBO) i likwidacji szkód z czasu pracy zawodowej w otoczeniu gospodarczym.
  8. Szkolenia i certyfikaty branżowe z zakresu m. in.: stosowania programów symulacyjnych w rekonstrukcji wypadków, lakiernictwa i blacharstwa samochodowego, obsługi programów do kalkulacji  kosztów napraw powypadkowych pojazdów, wycen pojazdów uszkodzonych i nieuszkodzonych, baz sylwetek wektorowych pojazdów, pozyskiwania i zabezpieczania danych z pamięci nieulotnej modułów elektronicznych pojazdów.
  9. Wieloletni, czynny biegły sądowy z zakresu techniki samochodowej i rekonstrukcji wypadków drogowych od 1999 r. Rzeczoznawca samochodowy od 1996 r i Certyfikowany Rzeczoznawca Samochodowy, wpisany na listę rzeczoznawców samochodowych Ministerstwa Infrastruktury nr RS 000141.
  10. Opracowana autorska metodyka weryfikacji zderzeń - Static, Dynamic, Characteristic analysis damage (SDC), spotkała się dobrym odzewem środowiska ubezpieczeniowego i rzeczoznawczego, czego przykładem są opinie organizacji rzeczoznawczej TVVPOL TÜV Thüringen Partner i listy rekomendacyjne Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego oraz firmy UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.
  11. Członek: Bydgoskiego Towarzystwa Naukowego (od 2013r.),  Polskiego Towarzystwa Mechaniki Teoretycznej i Stosowanej od (2017r.), Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego (od 1997 r.),  Polskiego Stowarzyszenia Biegłych Sądowych ds. Wypadków Drogowych (od 2016 r.),  European Association for Accident Research and Analysis EVU (od 2016 r.).
  12. Medal Komisji Edukacji Narodowej (2022 r.), wyróżnienie AUREA PRAXIS (2022 r.) za szczególne zaangażowanie na rzecz rozwoju  i promowania na Wydziale idei edukacji na rynku pracy w 12 edycji Ogólnopolskiego Konkursu i Programu Certyfikacji Szkół Wyższych „Uczelnia Liderów”.
Obszary badawcze

Głównym nurtem działalności naukowej jest problematyka eksploatacji pojazdów, szeroko pojętego bezpieczeństwa pojazdów  i różnych aspektów analizy wypadków drogowych, włącznie z ich konsekwencjami finansowymi. Szczególne miejsce w zainteresowaniach naukowych zajmują problemy analizy pozorowanych kolizji pojazdów  oraz inżynierii napraw powypadkowych.

Dokonania naukowe

W ramach swojej pracy naukowej prowadzi badania naukowe z zakresu eksploatacji, bezpieczeństwa  i teorii zderzeń pojazdów, a do najważniejszych osiągnięć naukowych można zaliczyć:

1. Opracowanie i rozwinięcie zagadnień związanych z problematyką zderzeń pojazdów, wrażliwością otrzymywanych wyników symulacji komputerowych na dane wejściowe oraz wskazanie kierunków i możliwości rozwoju modeli zderzenia w programach symulacyjnych;

2.Opracowanie i rozwinięcie procedur identyfikowania parametrów zderzenia na podstawie nagranych krasztestów i wyników symulacji modelowanych z wykorzystaniem elementów skończonych (FEM);

3. Opracowanie metodyki Static, Dynamic, Characteristic analysis damage (SDC) służącej do kompleksowej weryfikacji zderzenia pojazdów.

Publikacje
  1. Aleksandrowicz, P., Aleksandrowicz, I., Kukiełka, K., Patyk, R., Stanowski, P. Problem with determining the vehicle impact velocity for car bodies breaking apart. Transport Problems. Vol. 17, issue 3, 2022. pp. 1-12, 100 pkt. MEiN, DOI: 10.20858/tp.2022.17.3.07.
  2. Aleksandrowicz, I., Aleksandrowicz, P.,.Zalewski, J. Selected problems in a two-vehicle impact collision modeling. Applied Sciences – Basel. Vol. 12, issue 19, 2022. 9921, 100 pkt. MEiN, Impact Factor 2.838, DOI: 10.3390/app12199921.
  3. Aleksandrowicz, P. Modeling head-on collisions: The problem of Identifying collision parameters. Applied Sciences – Basel. Vol. 10, issue 18, 2020. 6212, 100 pkt. MEiN, Impact Factor 2.679,DOI: 10.3390/app10186212.
  4. Aleksandrowicz, P. Verification of motor vehicle post accident insurance claims. Transport Problems. Vol. 15, issue 1, 2020. pp. 25-38, 100 pkt. MEiN, DOI: 10.21307/tp-2020-003.
  5. Aleksandrowicz, P. Collision model simplifications in the dynamic analysis with the SDC method. Transport Problems. Vol. 15, issue 2, 2020. pp. 33-44, 100 pkt. MEiN, DOI: 10.21307/tp-2020-018.
  6. Aleksandrowicz, I., Aleksandrowicz, P. Verification of the conditions for Whiplash-type injuries with the SDC method using the SRS-AIRBAG system activation parameters. Transport Problems. Vol. 15, issue 4 part 2, 2020. pp. 301-310, 100 pkt. MEiN, DOI: 10.21307/tp-2020-068.
  7. Aleksandrowicz, P. Inżynieria powypadkowa w weryfikacji roszczeń odszkodowawczych. Wydawnictwa UTP w Bydgoszczy. 2016. ISBN 978-83-65603-07-4, monografia, 133 strony, ark. druk 8,4.
  8. Aleksandrowicz, P. Biomechanika w analizie wypadków drogowych. Wydawnictwa Uczelniane UTP w Bydgoszczy. 2014. ISBN 978-83-61314-27-6, podręcznik, 133 strony ark. druk 8,4.