- Pełnione funkcje na uczelni: Pełnomocnika Dziekana WIM ds. współpracy z przemysłem (2015-2019 r.), Przewodniczącego Rady Programowej kierunku Transport (2021), Dziekana WIM (od 2021 r.).
- Promotor ponad 50 i recenzent ponad 100 prac magisterskich i inżynierskich na kierunkach Transport i Mechanika i Budowa Maszyn.
- Kurs dokształcający w zakresie Przygotowania Pedagogicznego dla Pracowników UTP 2018r.
- Studia podyplomowe: Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy 2008 r.
- Studia podyplomowe: Ubezpieczenia Gospodarcze, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu 2004 r.
- Studia podyplomowe: Marketing i Zarządzanie Przedsiębiorstwem, Akademia Techniczno-Rolnicza w Bydgoszczy 2000 r.
- Szkolenia z certyfikatami z zakresu kompetencji miękkich, zarządzania zespołami, zarządzania zmianą oraz ZPC (Management by Objectives – MBO) i likwidacji szkód z czasu pracy zawodowej w otoczeniu gospodarczym.
- Szkolenia i certyfikaty branżowe z zakresu m. in.: stosowania programów symulacyjnych w rekonstrukcji wypadków, lakiernictwa i blacharstwa samochodowego, obsługi programów do kalkulacji kosztów napraw powypadkowych pojazdów, wycen pojazdów uszkodzonych i nieuszkodzonych, baz sylwetek wektorowych pojazdów, pozyskiwania i zabezpieczania danych z pamięci nieulotnej modułów elektronicznych pojazdów.
- Wieloletni, czynny biegły sądowy z zakresu techniki samochodowej i rekonstrukcji wypadków drogowych od 1999 r. Rzeczoznawca samochodowy od 1996 r i Certyfikowany Rzeczoznawca Samochodowy, wpisany na listę rzeczoznawców samochodowych Ministerstwa Infrastruktury nr RS 000141.
- Opracowana autorska metodyka weryfikacji zderzeń - Static, Dynamic, Characteristic analysis damage (SDC), spotkała się dobrym odzewem środowiska ubezpieczeniowego i rzeczoznawczego, czego przykładem są opinie organizacji rzeczoznawczej TVVPOL TÜV Thüringen Partner i listy rekomendacyjne Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego oraz firmy UNIQA Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.
- Członek: Bydgoskiego Towarzystwa Naukowego (od 2013r.), Polskiego Towarzystwa Mechaniki Teoretycznej i Stosowanej od (2017r.), Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego (od 1997 r.), Polskiego Stowarzyszenia Biegłych Sądowych ds. Wypadków Drogowych (od 2016 r.), European Association for Accident Research and Analysis EVU (od 2016 r.).
- Medal Komisji Edukacji Narodowej (2022 r.), wyróżnienie AUREA PRAXIS (2022 r.) za szczególne zaangażowanie na rzecz rozwoju i promowania na Wydziale idei edukacji na rynku pracy w 12 edycji Ogólnopolskiego Konkursu i Programu Certyfikacji Szkół Wyższych „Uczelnia Liderów”.
Głównym nurtem działalności naukowej jest problematyka eksploatacji pojazdów, szeroko pojętego bezpieczeństwa pojazdów i różnych aspektów analizy wypadków drogowych, włącznie z ich konsekwencjami finansowymi. Szczególne miejsce w zainteresowaniach naukowych zajmują problemy analizy pozorowanych kolizji pojazdów oraz inżynierii napraw powypadkowych.
W ramach swojej pracy naukowej prowadzi badania naukowe z zakresu eksploatacji, bezpieczeństwa i teorii zderzeń pojazdów, a do najważniejszych osiągnięć naukowych można zaliczyć:
1. Opracowanie i rozwinięcie zagadnień związanych z problematyką zderzeń pojazdów, wrażliwością otrzymywanych wyników symulacji komputerowych na dane wejściowe oraz wskazanie kierunków i możliwości rozwoju modeli zderzenia w programach symulacyjnych;
2.Opracowanie i rozwinięcie procedur identyfikowania parametrów zderzenia na podstawie nagranych krasztestów i wyników symulacji modelowanych z wykorzystaniem elementów skończonych (FEM);
3. Opracowanie metodyki Static, Dynamic, Characteristic analysis damage (SDC) służącej do kompleksowej weryfikacji zderzenia pojazdów.
- Aleksandrowicz, P., Aleksandrowicz, I., Kukiełka, K., Patyk, R., Stanowski, P. Problem with determining the vehicle impact velocity for car bodies breaking apart. Transport Problems. Vol. 17, issue 3, 2022. pp. 1-12, 100 pkt. MEiN, DOI: 10.20858/tp.2022.17.3.07.
- Aleksandrowicz, I., Aleksandrowicz, P.,.Zalewski, J. Selected problems in a two-vehicle impact collision modeling. Applied Sciences – Basel. Vol. 12, issue 19, 2022. 9921, 100 pkt. MEiN, Impact Factor 2.838, DOI: 10.3390/app12199921.
- Aleksandrowicz, P. Modeling head-on collisions: The problem of Identifying collision parameters. Applied Sciences – Basel. Vol. 10, issue 18, 2020. 6212, 100 pkt. MEiN, Impact Factor 2.679,DOI: 10.3390/app10186212.
- Aleksandrowicz, P. Verification of motor vehicle post accident insurance claims. Transport Problems. Vol. 15, issue 1, 2020. pp. 25-38, 100 pkt. MEiN, DOI: 10.21307/tp-2020-003.
- Aleksandrowicz, P. Collision model simplifications in the dynamic analysis with the SDC method. Transport Problems. Vol. 15, issue 2, 2020. pp. 33-44, 100 pkt. MEiN, DOI: 10.21307/tp-2020-018.
- Aleksandrowicz, I., Aleksandrowicz, P. Verification of the conditions for Whiplash-type injuries with the SDC method using the SRS-AIRBAG system activation parameters. Transport Problems. Vol. 15, issue 4 part 2, 2020. pp. 301-310, 100 pkt. MEiN, DOI: 10.21307/tp-2020-068.
- Aleksandrowicz, P. Inżynieria powypadkowa w weryfikacji roszczeń odszkodowawczych. Wydawnictwa UTP w Bydgoszczy. 2016. ISBN 978-83-65603-07-4, monografia, 133 strony, ark. druk 8,4.
- Aleksandrowicz, P. Biomechanika w analizie wypadków drogowych. Wydawnictwa Uczelniane UTP w Bydgoszczy. 2014. ISBN 978-83-61314-27-6, podręcznik, 133 strony ark. druk 8,4.