Dr inż. Michał Liss jest absolwentem Wydziału Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu Technologiczno – Przyrodniczego im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy. Studia na kierunku mechanika i budowa maszyn ukończył w 2012 roku uzyskując tytuł magistra inżyniera. Od 2011 roku rozpoczął pracę na Wydziale Mechanicznym na stanowisku samodzielnego referenta technicznego. W 2018 roku uzyskał stopień doktora nauk technicznych na Wydziale Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu Technologiczno – Przyrodniczego im. J. i J. Śniadeckich w Bydgoszczy w dyscyplinie: budowa i eksploatacja maszyn. Od tego samego roku zatrudniony na stanowisku adiunkta w Katedrze Eksploatacji Maszyn i Transportu na Wydziale Inżynierii Mechanicznej.
W ramach działalności dydaktycznej i naukowej zajmuję się problemami: wibroakustyki, diagnostyki technicznej, zagadnieniami: budowy pojazdów, budowy silników spalinowych, aktoryki i sensoryki układów w pojazdach oraz problemami eksploatacji pojazdów mechanicznych. Do głównych problemów tej działalności należą: fizyczne i technologiczne aspekty uszkodzeń, eksperymenty diagnostyczne, konfiguracja torów pomiarowych, diagnostyka techniczna, analizy modalne i wibroakustyczne.
Autor lub współautor ponad 50 publikacji naukowych zarówno krajowych jak i zagranicznych. Aktywnie działa jako członek gremiów naukowo-technicznych, m.in. Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich (od 2012). Członek zespołu interdyscyplinarnego ds. przygotowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miasta Toruń i wybranych jednostek samorządu terytorialnego. Członek komitetu organizacyjnego VIII Międzynarodowej Konferencji Polsko-Ukraińskie Naukowe Dialogi, Chmielnicki - Kamieniec Podolski 16-19 październik 2019r., członek komitetu organizacyjnego i naukowego cyklu Międzynarodowych konferencji Diagnostyka (od 2012r.), organizowanej na WIM.
Udział w projektach badawczych:
- „Hybrydowe multimedialne sceny mobilne szansą na innowację przełomową”, numer projektu POIR.04.01.04-00-0045/17 – wykonawca.
Techniki wirtualne w badaniach stanu, zagrożeń bezpieczeństwa i środowiska eksploatowanych maszyn. – projekt POIG, nr umowy: WND-POIG.01.03.01-00-212/09 – wykonawca.
- Kałaczyński T., Łukasiewicz M., Liss M.: „Experimental modal analysis implementation in the assessment of the large-size objects dynamic state”. Prague : Institute of Theoretical and Applied Mechanics of the Cech Academy of Sciences, Prague, 2022; Engineering Mechanics ; 27/28 ; 1805-8248, p-ISBN: 978-80-86246-48-2.
- Żółtowski M., Rutkowska G., Liss M., Kałaczyński T., Krejsa M.: „Vibration Energy Signal Information for Measure Dynamic Preferences of Ceramic Building Materials Using Experimental Modal Analysis Methodology”. MDPI: Materials, 2022, 15(4), 1452, p-ISSN: 1996-1944.
- Liss M., Martynyuk V.: „Changes of dynamic properties of mobile scenes at various steps of their manufacturing”. Matec Web of Conferences 2021, 351, 1-11, p-ISSN: 2261-236X.
- Kovtun I., Boiko J., Petrashchuk S., Liss M.: „Design of elastic and dissipation joints in bearing structures of electronic packages”. Matec Web of Conferences 2021, 351, 1-11, p-ISSN: 2261-236X.
- Liss M., Kałaczyński T., Dluhunovych N., Dykha A., Martinod R., M.: „Identification of loads of the construction of a Hybrid Multimedia Mobile Stage”. Matec Web of Conferences 2021, 332, 9, p-ISSN: 2261-236X.
- Liss M., Zinko R., Polishchuk O., Łukasiewicz M., Betancur G.”Principles of formation of a vehicle’s braking system complex diagnostics”. Matec Web of Conferences 2021, 332, 92021 p-ISSN: 2261-236X.
- Rutkowska G., Żółtowski M., Liss M.: „The Use of Modal Analysis in Addition Percentage Differentiation, and Mechanical Properties of Ordinary Concretes with the Addition of Fly Ash from Sewage Sludge”. MDPI: Materials, 2021, 14, 5039, 1-25, e-ISSN: 1996-1944.
- Kałaczyński T., Liss M., Łukasiewicz M.: „Multimedialne sceny mobilne. Wstęp do projektowania”, Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, 2021.
- Kałaczyński T., Łukasiewicz M., Musiał J., Liss M., Kasprowicz T. “Analysis of the diagnostic potential thermovision research in the technical condition assessment of spark ignition engines injectors”. 26th International Conference Engineering Mechanics 2020, Institute of Solid Mechanics, Mechatronics and Biomechanics, Faculty of Mechanical Engineering, Brno University of Technology. ENGINEERING MECHANICS 2020 / Vol.26 / 1805-8248/ p.262-265. p-ISBN: 978-80-214-5896-3.
- Liss M., Kałaczyński T., Dluhunovych N.: „Strength analysis with wind influence on a hybrid multimedia mobile scene”. 26th International Conference Engineering Mechanics 2020, Institute of Solid Mechanics, Mechatronics and Biomechanics, Faculty of Mechanical Engineering, Brno University of Technology. ENGINEERING MECHANICS 2020 / Vol.26 / 1805-8248/ p.326-329. p-ISBN: 978-80-214-5896-3.
- Łukasiewicz M., Liss M, Dluhunovych N. “Analysis of vibrodiagnostics methods in the technical state study of designed multimedia mobile scenes”. 18th International Conference Diagnostics of Machines and Vehicles. Matec Web of Conferences- 2019, 302, 1-9, p-ISSN: 2261-236X.
- Valeriy M., Liss M., Wilczarska J.: “Diagnostics of Corrosion Protection Potential for Electric Water Heaters”. Matec Web of Conferences 2019, 302, 1-9, p-ISSN: 2261-236X.
- Żółtowski M., Liss M., Żółtowski B., Melcer J.: „Truss harbor cranes modal design elements research”, Polish Maritime Research, 2015, 22, 4(88), 84-92, p-ISSN: 1233-2585.