Wizyta w zakładzie Mondi w Świeciu
05 listopada 2024

     25 października grupa uczniów wraz z opiekunem z Zespołu Szkół Technicznych w Grudziądzu oraz studenci i pracownicy Wydziału Inżynierii Mechanicznej Politechniki Bydgoskiej mieli wyjątkową okazję zwiedzić zakład Mondi w Świeciu, znany z produkcji papieru. Wizyta była częścią działań towarzyszących finałowi III edycji konkursu eWIM, który odbył się w czerwcu.

Program wizyty, starannie zaplanowany przez organizatorów, rozpoczął się od powitania w biurowcu firmy, gdzie uczestników wyposażono w niezbędne środki ochrony osobistej. Pierwszym punktem była sesja szkolenia BHP, podczas której przedstawiono zasady bezpieczeństwa obowiązujące na terenie zakładu.

Kolejnym etapem było zwiedzanie Magazynu wałów i Szkółki Mechanicznej. W tych miejscach uczestnicy zapoznali się z kluczowymi procesami mechanicznymi wspierającymi produkcję papieru. Dzięki pokazom i szczegółowym instrukcjom zrozumieli, jak przebiega obsługa i konserwacja maszyn produkcyjnych. Wśród omawianych metod były badania nieniszczące, umożliwiające identyfikację nawet najdrobniejszych uszkodzeń wałów maszyn. W Szkółce Mechanicznej uczestnicy poznali także nowoczesne techniki diagnostyki maszyn, takie jak termowizja i pomiary drgań.

Uczestnicy zwiedzili również Plac Drzewny, gdzie obserwowali pierwszy etap produkcji papieru – przygotowanie i gromadzenie surowców drzewnych. O rozmiarze zakładu świadczyła konieczność poruszania się autobusem między poszczególnymi działami!

Ostatnim punktem programu było zwiedzanie Maszyny Papierniczej nr 7, jednej z najnowocześniejszych maszyn w zakładzie. Uczestnicy poznali szczegóły procesu produkcji papieru oraz zasady kontroli jakości, co zapewnia najwyższe standardy gotowego produktu. Obserwacja tej imponującej maszyny w trakcie pracy była niezapomnianym doświadczeniem.

Serdecznie dziękujemy firmie Mondi za zaproszenie i poświęcony czas. Wizyta ta pozwoliła uczestnikom poznać zaawansowane technologie i procesy produkcyjne, stanowiąc cenne uzupełnienie wiedzy teoretycznej.