Wizyta studentów IOZE u bydgoskiego producenta autobusów elektrycznych
01 lutego 2024

W dniu 31.01.2024 studenci kierunku IOZE realizowali wycieczkę do firmy ARP E-Vehicles Sp. z o.o. (https://arpev.pl ) w Parku Przemysłowym w Bydgoszczy. Firma produkuje autobusy elektryczne pod marką PILEA. Opiekunami wycieczki byli Pani mgr inż. Patrycja Walichnowska, Pan Prof. dr hab. inż. Józef Flizikowski oraz dr inż. Adam Mroziński.

Studenci zapoznali się z technologiami wykorzystywanymi w firmie. Zobaczyli linię montażową autobusów elektrycznych mogli się również zapoznać z najnowszym produktem firmy w postaci Autobusu Pilea H2, która jeździ zarówno na baterii elektrycznej jak i na ogniwie wodorowym. Autobus taki jest w stanie przejechać ponad 600 kilometrów bez dodatkowego ładowania i tankowania.

Firma produkuje pierwszy polski (wykonany w 60% z polskich komponentów) zero-emisyjny autobus z baterią pod podwoziem. Podkreślić należy, że to całkowicie polski projekt, powstały w trosce o czystość powietrza i redukcję hałasu z otoczenia. To efekt wielu lat prac badawczych i koncepcyjnych doświadczonego zespołu polskich inżynierów i konstruktorów. W autobusach tego producenta zastosowano nowatorskie (w płycie podłogowej) rozmieszczenie baterii oraz wymiary pojazdu, które gwarantują jego zwrotność, ułatwiając manewrowanie, poprawiają parametry trakcyjne i bezpieczeństwo jazdy. Mimo baterii umieszczonej pod podłogą, na całej długości jest niskopodłogowy oraz w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażony w rampę i tzw. układ przyklęku.

A autobusie zmniejszona została masa pojazdu przez zastosowanie lekkiej konstrukcji, która powiększyła zasięg aż o 10% (szkielet wykonano ze stali nierdzewnej, a poszycia z aluminium i laminatów poliestrowych)! Zastosowane ogniwa LTO zapewniają 90% naładowania już po 15 minutach cyklu. Lekki szkielet ze stali nierdzewnej oraz laminatów poliestrowych zapewnia bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy. Zastosowany silnik synchroniczny z magnesami trwałymi gwarantuje niezawodność, lepsze osiągi oraz zwiększony zasięg pojazdu. Pojazd przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Dzięki zasilaniu elektrycznemu oraz systemowi rekuperacji, czyli odzyskiwania energii podczas hamowania, jest ekonomiczny w eksploatacji (koszty zużycia energii mogą być niższe nawet o 70% w stosunku do autobusu napędzanego napędem konwencjonalnym).